Waarom urenregistratie vaak niet klopt

En wat je er aan kunt doen

Waarom urenregistratie vaak niet klopt

Waarom urenregistratie vaak niet klopt (en wat je eraan doet)

Iedere ondernemer kent het wel: aan het eind van de week kloppen de uren niet. Je team werkt keihard, maar op papier lijkt het alsof er tijd verdwenen is. Of juist te veel is geschreven. Gevolg? Discussies, verloren tijd en administratief gedoe. En in het ergste geval: een factuur die niet klopt. Hoe komt dat, en hoe los je het op?

1. Uren bijhouden blijft mensenwerk

Veel bedrijven vertrouwen nog op Excel-sheets, papieren kladjes of losse appjes om gewerkte uren vast te leggen. Het probleem? Je team vult uren vaak achteraf in. Op basis van gevoel. En als er even geen tijd is, wordt het vergeten of afgeraffeld. Het resultaat is nattevingerwerk, dat vooral voor onduidelijkheid zorgt.

2. Geen overzicht = geen controle

Als je meerdere projecten tegelijk draait, raak je zonder goed systeem snel het overzicht kwijt. Wie werkte waar, wanneer, en hoelang? Welke uren zijn factureerbaar? Wat is overwerk? En hoe zit het met die ZZP’er die je vorige week hebt ingehuurd? Zonder centraal systeem moet je alles bij elkaar puzzelen. Tijdrovend en foutgevoelig.

3. Urenregistratie als automatisme

Wat als uren registreren gewoon onderdeel wordt van het werkproces? Geen losse lijstjes meer, maar een app die direct gekoppeld is aan je planning en projecten. Je team klikt hun uren weg op hun telefoon, meteen na afloop van een taak. Jij ziet realtime wie waar aan gewerkt heeft. En de administratie? Die loopt vanzelf mee.

4. Wat levert het op?

  • Minder discussie over gewerkte uren
  • Betere facturatie en onderbouwing richting klanten
  • Geen tijdverlies aan achteraf corrigeren
  • Rust en overzicht in je planning én je administratie

Start vandaag met PLAN ZZP Probeer 30 dagen gratis uit